diumenge, 3 de maig del 2015

8ª etapa - L'Estartit / L'Escala

8a ETAPA – L’ESTARTIT / L’ESCALA – 22 KM. – ALÇADA ACUM.: 793 metres – de 8,30 a 17,30 hores (5,30 hores)

Aquesta etapa és molt dura dons tot el seu recorregut passa per sobre de pedra de molt diversa mida i quasi sempre desenganxada, quasi mai es camina sobre terra.

Agafant el Passeig Marítim fins La Platgeta, vaig pujar pel carrer Cap de la Barra (davant les casetes d’excursions) seguint les marques verdes i blanques de sender local i, al final del carrer, surten unes escales i després de un corriol de pedres, vaig arribar a cap de la Barra (foto), un mirador excepcional sobre les Illes Medes, la badia de L’Estartit i Pals (foto 2019).

A continuació per un altre corriol de pedres s’arriba a la baixada i, per un camí força irregular que passa per davant l’illot dels Arques, vaig arribar a cala Calella, ple de còdols (foto 2023).

Al sortir d’aquesta bonica cala per l’altre costat, es troba Punta de Les Salines (foto-coves). Aquesta zona es plena d’esculls rocallosos i pinedes arran de mar (foto).

A l’any 2023, després de la baixada i en lloc de tirar recta por la pujada com anys anteriors, vaig seguir cap a la dreta seguint la riera de baixada, fins arribar quasi a Port del Falaguer. Llavors, seguint per l’altre banda, el corriol va cap a l’interior fins el desviament per baixar a Cala Pedrosa (aquí si que hi ha cartell). A uns 100 metres de començar la baixada, es troba la cova de l’Avi Company (foto 2023).

Tinc que dir que tot plegat ho vaig fer per pura intuïció, dons no hi cap cartell que ho indiqui (excepte el esmentat en el paràgraf anterior).

L’Ajuntament de Torroella podria revisar la senyalització de sortida de cala Calella cap al nord perquè no fos tan perdedor.

RUTA INICIAL: Després d'una forta pujada, passant un pal de fusta amb filferro, una rocalla que es baixa però que després torna a pujar per l’altra banda i deixant l’illa de Dui a la dreta, ve un corriol força perdedor. Al final no vaig tenir més remei que anar camp a través cap a l’interior fins a trobar una pista ampla que permet el pas de vehicles.

Aquesta pista et porta a la llarga baixada que va cap a la petita cala Pedrosa (2 fotos) amb el seu illot just davant.

Sortint pel costat contrari i escalant les primeres pedres abans d’arribar a la cala, ve un corriol que va pujant amb una vista molt maca sobre La Foradada Gran (foto) - un túnel que permet el pas de petites embarcacions - i el cap del Castell.

Quan la pista de pedres fa un revolt a l’esquerra
, surt un corriol a la dreta (sense senyalitzar) que passa per cala Rosteia (foto 2021 a l’altre costat de la Foradada).

Anant seguint per sobre les pedres i en mig d’una pineda amb unes espectaculars vistes dels penya-segats (foto 2021), després de un creuament i cap a l’esquerra, vas a parar a la bonica cala Ferriol (foto), de còdols i amb els seus illots davant.

L’Ajuntament de Torruella podria senyalitzar la sortida de cala Ferriol cap el nord, doncs escurça molt el trajecte si vas cap a L’Escala.

Per sortir de cala Ferriol vaig agafar la riera que surt del mig de la platja i, al cap d’uns 200 metres, seguint un camí de pedres cap a la dreta i deixant la riera, el corriol comença a enfilar-se per una rocalla. Quasi al final d’aquesta dura pujada, es tenen unes boniques vistes de cala Ferriol i els seus illots (foto 2021).

Al arribar a dalt, seguint una petita pista de pedres ens trobem el creuament del GR92, i agafant al desviament cap a la dreta s’arriba al pla del Milà, que travessem. El camí deixa a la dreta un antic búnquer (foto) i a l’esquerra, un campament militar en ruïnes.

A l’any 2019 i també al 2021 i al 2022, deixant el GR, la pista de la dreta va a donar a una muntanyeta que, si mires per l’altra banda, és un búnquer amagat (foto anterior). Vaig agafar el corriol que, passant per diversos forats on hi havia hagut l’armament per disparar cap el mar, i arran de penya-segats i per sobre de cala Baix de Cols (foto) accessible només per mar,  i amb una última pujada, s’arriba a Punta Ventosa (foto), un lloc ple d’antigues galeries subterrànies.

RUTA INICIAL: Al final del campament i seguint les marques vermelles, un camí de pedres de la dreta ens porta a la pista d'1 quilòmetre de llargada que, en mig d'una pineda, va directe cap al mar per arribar a punta Ventosa (2 fotos), mirador sobre el Montgó i al fons el Cap de Creus i l’Albera.

El corriol de baixada passa per punta Pardalera i davant es veu roca Pardalera, una roca separada de la costa uns pocs metres, i després ve cala Vídua amb una roca enmig.

A continuació, seguint el corriol i just darrera d'un búnquer, es troba la cova de la Sal (foto).

L’itinerari segueix amb un corriol un pel perillós, amb 4 baixades i les corresponents pujades, però que permet admirar uns impressionants penya-segats de parets verticals i estretes de punta del Milà i que, passant per La Caleta, arriba a la gran platja de Montgó (foto), l’última de Torroella de Montgrí i a 15 km. d’aquesta localitat.

Al costat contrari es troba la torre de defensa de finals del segle XVI, a 95 metres sobre el nivell del mar, envoltada de moltes cases que trenquen la vista. Aquesta zona havia estat una zona militar i, actualment, encara s’hi poden observar, barrejats enmig dels pins, una sèrie de búnquers.

En el 2014, per sortir de cala Montgó, vaig seguir fins al final dels restaurants que envolten la platja per un camí de ronda que empalma amb un corriol i, després de pujar per una rocalla bastant vertical i de seguir un caminet de pedres que passa per la punta de Trencabraços, s’arriba a una galeria militar i un búnquer (foto).

A partir d’aquí la pujada és vertical cap a la torre de Montgó (foto), des d'on es té una fantàstica vista de tota la badia a l’esquerra, de la cova de la Sal al fons (foto 2023).

Baixant pel carrer asfaltat, sempre agafant els ramals a la dreta, es passa per punta Grossa i, al final, s’arriba davant de l’illa Mateua (foto 2023). A partir d'aquí, vaig seguir l’itinerari de l’any anterior.

RUTA INICIAL: Per sortir de cala Montgó, que es troba a 4 km. del centre de L’Escala, vaig agafar el primer carrer a la dreta (Trencabraços), després a la esquerra (Port del Rei) i travessant pel mig una rotonda i tot recte, de seguida surt el desviament indicat amb les indicacions del GR cap el Camí de Ronda.

Una vegada entrant al camí, davant de l’IIla Mateua, es va vorejant la costa per sobre de rocosos penya-segats i elevats promontoris força salvatges amb predomini de pins i matolls, passant per punta dels Cinc Sous, cala Salpetx (foto), amb la seva roca davant i de força difícil accés, cala de Bol Roig (les dues de grava i còdols) i Les Penyes, fins arribar al port de la Clota (foto 2019).

Vorejant el club nàutic pel segon carrer a l’esquerra, després pel carrer Romeu de Corbera i, tot seguint la costa, vaig arribar a la llarga platja de Riells (foto), un tremend arenal amb forma d'arc.

Després de caminar pel Passeig del Petit Príncep, el Passeig del Mar i el Passeig Lluís Albert, amb dos monuments dedicats a la Cobla i a la sardana (foto 2019), vaig arribar al nucli antic de L’Escala, amb el port d’en Perris, la Punta, la platja de les Barques i, una mica més allunyada, la cala de la Creu amb les barraques i barques dels pescadors.

A L’Escala també es pot visitar l'església de St. Pere (foto), Can Maranges (segle XVIII), l'Alfoli de la Sal (edifici de pedra), Can Cinto Xuà del segles XVIII/XIX, el jardí del Clos del Pastor, el cementiri mariner, el museu de l’Anxova i de la Sal instal·lat en l'antic escorxador, i el monument a la Gent del Mar (foto).